Szczęśliwa siódemka, tak się czasami mówi o cyfrze siedem. Kamieni milowych właśnie jest tyle. Dla rodziców ze szczęściem często w ogóle się nie kojarzą, ale dla rozwoju dziecka są to epokowe odkrycia. Dlaczego tyle się mówi o skokach rozwojowych? I czym właściwie one są?

Siedmiomilowe buty, czyli co to skoki rozwojowe

Skoki rozwojowe rozgrywają się w układzie nerwowym maluszka. Wszystkie odbywają się również w ciągu pierwszych dwunastu miesięcy. Mówi się, że to właśnie wtedy dokształca się mózg i system nerwowy dziecka. Podczas każdego skoku mały człowiek nabywa nowej umiejętności, absorbuje bodźce z otoczenia. Z tego właśnie powodu często rodzicom wydaje się, że coś niewłaściwego dzieje się z ich maleństwem. Nic bardziej mylnego. Dziecko wykonuje wówczas tak gigantyczną pracę w swoim organizmie, że czasami musi zrobić krok wstecz, by potem skoczyć daleko, niczym bohater słynnej bajki o siedmiomilowych butach.

Zanim będzie hop

Właśnie. Spora część rodziców za skokiem czy nawet drugim razem zastanawia się, o co chodzi ich maluszkowi. Dziecko potrafi być marudne, zachowywać się nieco inaczej niż zwykle. Musi poradzić sobie z nadchodzącą zmianą i wyrobić w sobie narzędzia, które go do niej przygotują. Ponieważ rozwój dziecka jest zindywidualizowany, ciężko jest tak naprawdę w bardzo dokładny i jednolity sposób określić, kiedy nastąpią skoki. Wszystko zależy od procesów toczących się w mózgu u każdego dziecka.

Skok pierwszy

Mniej więcej po pierwszym miesiącu życia Twoje dziecko z typowego śpiącego misia, przemieni się w bardziej ożywioną istotkę. Będzie po przebudzeniu aktywniejszy, bardziej uważny na to, co dzieje się dookoła. Jego zmysły, takie jak np. wzrok zdecydowanie się wyostrzają, co pozwala mu się dłużej skupić nad rzeczą lub twarzą zbliżoną do jego buzi. Zaczyna się również uśmiechać. Następuje również postęp w zakresie układu trawiennego – mniej się dziecku ulewa, mniej odbija.

Skok drugi

Pomiędzy drugim a trzeci miesiącem życia dziecka Twój maluch zaczyna dostrzegać pewną powtarzalność czynności, które są jego udziałem. Staje się bardziej świadomy swojego ciała, częściej zwraca uwagę na swoje ręce. Zaczyna również uświadamiać sobie, że jest w stanie wydawać z siebie różne odgłosy. Próbuje podnosić również główkę (o czym więcej znajdziesz TUTAJ).

Skok trzeci

W trzecim miesiącu życia, gdy dziecko zalicza mniej więcej trzeci skok rozwojowy, widzi i słyszy więcej. Potrafi zauważyć różnice w natężeniu światła, głosu, potrafi wodzić wzrokiem za zabawką. Wszystko, co wpadnie mu w rękę, ląduje w buzi. Jest to okres w życiu dziecka, który fachowo nazywa się “mouthing” i na ten temat więcej informacji znajdziesz TUTAJ. Rozwija się motorycznie, w zakresie mowy – głuży.

Skok czwarty

Między czwartym a piątym miesiącem życia dziecko już jest na zupełnie innym poziomie rozwoju. Zauważa przyczynowo-skutkowość. Chętnie zrzuca jakąś rzecz, żeby zobaczyć, co się stanie. Zdecydowanie bardziej świadome jest własnego głosu, więc wydaje dźwięki i je powtarza. Maluszek również rozwija się motorycznie. Osiąga sprawność przy przekręcaniu się z plecków na brzuszek i odwrotnie, potrafi już unieść tułów. W dodatku w zakresie motoryki małej widać również postęp, choćby w przekładaniu przedmiotu z jednej do drugiej ręki. Zaczyna również reagować na swoje imię.

Skok piąty

Dziecko jest znacznie lepszym obserwatorem. Typowy w tym czasie jest lęk separacyjny, który pojawia się po zniknięciu z pola widzenia mamy lub taty. Mały człowiek w tym mniej więcej czasie nie uśmiecha się już do każdego. Jego motoryka jest dużo bardziej skoordynowana, wykazuje więcej umiejętności w zakresie sprawności rączek. Często zaczynać pierwsze próby klaskania czy odmachiwania. Pojawia się inny rodzaj chwytu (o tym TUTAJ) oraz pierwsze próby siedzenia (TUTAJ). Zdecydowanie lepiej wówczas panuje nad wzrokiem.

Skok szósty

Mniej więcej około dziesiątego miesiąca życia słownik bierny dziecka (co to znaczy? Dowiesz się TUTAJ) znacznie się wzbogaca. Mały człowiek potrafi lepiej kategoryzować świat. Dostrzega związek między kotkiem z obrazka a kotkiem prawdziwym. W tym też czasie dziecko zaczyna lepiej rozpoznawać kształty, potrafi także w zabawie przejmować inicjatywę.

Skok siódmy

Ostatni na liście. Zdecydowanie duży skok następuje w zakresie rozwoju motoryki dużej. Często dzieci do 11 miesiąca życia samodzielnie siadają, raczkują i już wstają (o czym poczytać  TUTAJ i TUTAJ). Zaczyna dostrzegać powtarzalność pewnych działań. Potrafi dopasować do siebie klocki czy proste puzzle. Naśladuje dźwięki, pojawiają się pierwsze onomatopeje. Ważną umiejętnością, którą osiąga, jest umiejętność wskazywania palcem, o czym poczytasz TUTAJ.

Komentarze nieaktywne