Zanim dziecko dojdzie do sprawnego komunikowania się, musi rzecz jasna trochę czasu minąć i przejść przez szereg etapów. Naszym zadaniem, tak rodziców, jak i logopedów, jest podbijanie w dziecku ciekawości związanej ze światem i nauka coraz to trudniejszych obszarów języka. Aby powstało zdanie, dziecko potrzebuje bazy, czyli wyrazów. Przydaje mu się w tym celu zarówno słownik czynny, jak i bierny.

Słownik czynny i bierny – wyjaśnienie pojęć

Bardzo często rodzice przejmują się, gdy u ich dziecka pierwsze słowa pojawiają się dopiero po drugim roku życia. Czym innym jest oczywiście mówienie, a czym innym rozumienie. Gdy dziecko rozumie, a nie mówi, to mamy szansę, że ta mowa wcześniej czy później zaistnieje. I właśnie tym jest słownik czynny – zasobem słów, które stosuje dziecko. I mniej więcej na tym opiera się różnica pomiędzy słownikiem czynnym i biernym. Słownik bierny bowiem, to po prostu rozumienie mowy, konkretnych rzeczy, które mieszczą się pod słowami.

Komentarze nieaktywne