W gabinecie logopedyczny pracujemy nie tylko nad wymową, lecz również nad programowaniem języka, funkcjami poznawczymi, świadomością fonologiczną etc. Podnosimy w ten sposób u dziecka kompetencje związane z nabywaniem mowy i poprawną komunikacją. Wykorzystuję do tego rozmaite narzędzia, a „Kategoryzacja” autorstwa Agnieszki Fabisiak-Majcher, Marty Korendo i Elżbiety Ławczys jest jednym z nich.

Stymulacja i terapia

Kategoryzacja pozwala dziecku porządkować świat, dostrzegać pewne struktury, które przekładają się również na struktury występujące w zdaniu. Dzięki temu dziecko usprawnia procesy myślowe. W terapii z dziećmi wychodzi się od najprostszych elementów, takich jak jedzenie, zwierzęta, pojazdy, figury geometryczne etc., szerzej nazwijmy wszystkie wymienione elementy rzeczownikami. Następnie przechodzimy do czynności, czyli czasowników. Dalej, pogłębiamy coraz bardziej zdolności dzieci do opisywania elementów rzeczywistości, pojawiają się więc kolory, wielkości, stopniowania itd. Umiejętność przyporządkowywania przemiotów, nadawania cech jest ważnym elementem w procesach poznawczych.

Proponowany zbiór ćwiczeń ułatwia stymulację procesów myślowych dzieci prawidłowo rozwijających się. Może także zostać wykorzystany w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, m.in. niesłyszącymi, autystycznymi, zagrożonymi dysleksją, dyslektycznymi oraz o obniżonej sprawności intelektualnej.

Publikacja ma wiele plusów, jest rzeczywiście pod wieloma aspektami przemyślana. To, co najmniej się może spodobać, to oczywiście cena, jest dość wysoka.

Gdzie można ją dostać? Np. na stronie wydawnictwa WIR.

Komentarze nieaktywne