Według statystyk co dziesiąta osoba na świecie jest leworęczna. Autorka niniejszej recenzji zasila to zacne grono 🙂 Z moich własnych doświadczeń wiem, że pewne czynności sprawiają nam większą trudność, w tym m.in. pisanie. Pełny tytuł książki Marty Bogdanowicz i Małgorzaty Rożyńskiej, o której tu mowa, brzmi „Lewa ręka rysuje i pisze. Ćwiczenia przygotowujące do pisania dla dzieci leworęcznych”. Jej celem jest przygotowanie dziecka leworęcznego do czynności pisania.
Dlaczego warto?
W książce autorki zawarły propozycje ćwiczeń, których celem jest usprawnienie motoryki lewej ręki oraz podkręcenie koordynacji oko-ręka. Są to te funkcje, których współpraca występuje podczas nauki pisania. Dlaczego aktywizacja ręki w przypadku dziecka leworęcznego jest tak istotna? Dzieci i osoby leworęczne potrzebują dodatkowe wsparcia, gdyż żyjemy w tzw. “cywilizacji praworęcznej”. Większość przedmiotów i krój pisma są dostosowane do praworęcznej większości.
Jeśli zatem dziecko osiągnie taką sprawność ruchową lewej ręki, by mogło swobodnie rysować i wykonywać zadania graficzne, to bez trudu opanuje umiejętność pisania. Autorki w części teoretycznej szeroko omówiły warunki, jakie powinny zostać spełnione, by leworęczne dziecko mogło się swobodnie rozwijać, wskazały, jak trzymać ołówek, jaka jest prawidłowa pozycja dziecka leworęcznego przy stole (biurku). Dokładnie też opisały, jak wykorzystywać opracowane przez nie ćwiczenia.
Autorki wydały trzy części. Pierwsze dwie przeznaczona są dla dzieci w wieku 5-6 lat, a trzecia dla wieku 6-7. Gdzie można zakupić serię? Na przykład TUTAJ.